HRlaw.pl

Opublikowano Kategorie delegowanie

Zmiany w delegowaniu pracowników?

Trwają konsultacje publiczne projektu zmian w ustawie o delegowaniu pracowników. Reguluje ona warunki zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP przez zagranicznego pracodawcę w celu tymczasowego świadczenia usług. Zmiany mają na celu implementację znowelizowanej dyrektywy unijnej w tym zakresie (2018/957).

Nowelizacja zawiera kilka istotnych zmian dotyczących obowiązków, jakie musi spełnić zagraniczny pracodawca delegujący pracowników do Polski. Przede wszystkim rozszerza zakres minimalnych warunków zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP. Przewiduje też nowe zadania Państwowej Inspekcji Pracy, związane z egzekwowaniem ustawowych wymogów oraz przepływem informacji pomiędzy organami kontroli w państwach członkowskich UE.

Na gruncie nowej regulacji pracodawca ma obowiązek:  

  • wypłacać wynagrodzenie obejmujące wszystkie składniki wynikające z przepisów polskiego prawa pracy, a nie – jak dotychczas – minimalne wynagrodzenie za pracę,
  • wypłacać należności na pokrycie kosztów podróży służbowej do miejsca oddelegowania lub do innego miejsca wykonywania obowiązków pracowniczych na terytorium RP lub poza nim,
  • w szerszym zakresie objąć delegowanego polskimi warunkami zatrudnienia w przypadku oddelegowania trwającego dłużej niż 12 miesięcy (lub dłużej niż 18 miesięcy, jeśli pracodawca złożył w PIP umotywowane powiadomienie uzasadniające wydłużenie okresu oddelegowania o kolejne 6 miesięcy bez objęcia dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z polskiego prawa).

Nowelizacja przewiduje, że wymogi formalne związane z delegowaniem pracowników do Polski będą realizowane w pełni w formie elektronicznej.

Ponadto wraz z nowelizacją rozszerza się zakres pojęcia „pracodawcy delegującego pracownika”. Zostaną nim objęte również agencje zatrudnienia kierujące pracownika do (krajowego lub zagranicznego) pracodawcy użytkownika, który następnie oddelegowuje go w celu świadczenia usług w innym państwie. W związku z tym agencje będą musiały zapewnić warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż warunki zatrudnienia krajowych pracowników tymczasowych. Pracodawca użytkownik będzie z kolei zobowiązany do informowania agencji o warunkach zatrudnienia pracowników tymczasowych, obowiązujących na podstawie krajowych przepisów prawa i wewnętrznych regulacji pracodawcy oraz o zamiarze oddelegowania pracownika tymczasowego do innego państwa.

Nowe kompetencje PIP obejmują przede wszystkim:  

  • rozszerzenie uprawnień kontrolnych oraz zakresu współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich w celu zwalczania nadużyć w obszarze delegowania pracowników,
  • przyjmowanie umotywowanych powiadomień dotyczących wydłużenia okresu oddelegowania o 6 miesięcy bez objęcia dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z polskiego prawa,
  • informowanie Komisji Europejskiej o opóźnieniach w przekazywaniu informacji dotyczących delegowania pracowników z kraju i na jego terytorium.

Państwa członkowskie mają czas na wdrożenie nowych przepisów do 30 lipca 2020 r.

Magdalena Zgłobica