Obowiązki pracodawcy związane z przeciwdziałaniem mobbingowi
Mobbing to zjawisko szczególnie szkodliwe i niebezpieczne. Niesienie ono negatywne konsekwencje zarówno dla pracowników, jak i samego pracodawcy. Mobbing wpływa bowiem negatywnie na atmosferę pracy i przez to na ocenę pracodawcy przez obecnych, a także potencjalnych pracowników.
Przede wszystkim jednak mobbing jest niebezpieczny dla pracownika poddawanego szykanom czy nękaniu. Mobbing może bowiem wywołać rozstrój zdrowia takiego pracownika, jak również prowadzić do rozwiązania przez niego stosunku pracy. To z kolei może skutkować roszczeniami przeciwko pracodawcy. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy podejmowali odpowiednie działania przeciwdziałające mobbingowi, zwłaszcza, że z mocy art. 943 § 1 kodeksu pracy ciąży na nich w tym względzie szczególny obowiązek prawny.
Pracodawca może realizować obowiązek przeciwdziałania mobbingowi na wiele sposobów, w tym:
- informując pracowników o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu,
- organizując stosowne szkolenia dla pracowników,
- wdrażając odpowiednie procedury, które umożliwiają wykrycie oraz ocenę zachowań noszących znamiona mobbingu,
- wdrażając odpowiednie działania naprawcze.
Samo jednak wdrożenie procedury antymobbingowej nie wystarczy. Pracodawcy muszą bowiem zadbać, aby zasady prowadzenia postępowania antymobbingowego, a także faktyczne działania podejmowane przez osobę lub organ powołany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, respektowały zasadę bezstronności, obiektywizmu i rzetelności, a także gwarantowały osobom biorącym udział w postępowaniu wyjaśniającym, w tym obwinionym pracownikom, poszanowanie ich praw.
Zachowaniu bezstronności i obiektywizmu będzie sprzyjało powołanie kilkuosobowego podmiotu rozpoznającego skargi dotyczące mobbingu, tzw. komisji antymobbingowej. W zależności od struktury oraz liczebności organizacji, komisja antymobbingowa może być stałym organem funkcjonującym w przedsiębiorstwie lub powoływanym ad hoc, tj. każdorazowo po wpłynięciu skargi o mobbing. W tym ostatnim przypadku, warto jednak z góry określić tryb oraz termin powołania członków komisji. Informacja o tym, kto będzie wchodził w skład oraz w jaki sposób będzie powoływana komisji antymobbingowa, może bowiem przesądzać o tym, czy ofiara albo świadek mobbingu podejmą decyzję o zgłoszeniu tego zjawiska. Z kolei sprawne powołanie składu komisji antymobbingowej jest w interesie samego pracodawcy, gdyż ewentualna zwłoka w rozpoznaniu skargi o mobbing i podjęciu działań naprawczych może skutkować jego odpowiedzialnością.
Dobrą praktyką jest również, aby w skład komisji antymobbingowej, wchodziła osoba posiadająca wiedzę z zakresu prawa pracy. Może to być pracownik firmy, czy też niezależny ekspert spoza organizacji. Zapewnienie, że w skład komisji antymobbingowej wchodzi osoba posiadająca wiedzę prawną, stanowi dla pracodawcy gwarancję, że działania komisji, a także podjęte przez nią decyzje i rekomendacje będą zgodne z prawem. Jest to o tyle istotne, że pracodawca może ponosić odpowiedzialność za niezgodne z prawem działania komisji antymobbingowej, w tym z tytułu naruszenia dóbr osobistych osób biorących udział w postępowaniu.
Powyższe stanowisko potwierdził m.in. Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z 27 stycznia 2016 r. (III APa 20/15), w którym wskazał, że wdrażając procedurę antymobbingową, pracodawca powinien uwzględnić konieczność poszanowania godności i dóbr osobistych pracowników, a także konieczność prowadzenia postępowania w sposób zgodny ze standardami praworządności, sprawiedliwości społecznej oraz równego traktowania. Z tej perspektywy ważnym jest zapewnienie, aby osoba obwiniona miała możliwość obrony przed stawianymi jej zarzutami. W ocenie Sądu nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której pracownik dowiaduje się, że miał status obwinionego, dopiero po wydaniu końcowej decyzji o jego winie.
Określając zasady prowadzenia postępowania antymobbingowego, pracodawca powinien również zobowiązać osoby biorące w nim udział do zachowania w poufności informacji zdobytych w trakcie postępowania. Istotne jest również, aby dostęp do wyników postępowania miało wąskie grono upoważnionych osób. Rozpowszechnianie negatywnych ocen i wyników postępowania antymobbingowego, w szczególności w sytuacji, gdy postępowanie nie było prowadzone w sposób bezstronny, a osobie obwinionej nie zostało zagwarantowane prawo do obrony, może skutkować roszczeniem takiej osoby przeciwko pracodawcy z tytułu naruszenia jej dóbr osobistych, w szczególności godności.
Wdrażając procedurę antymobbingową pracodawca powinien więc brać pod uwagę konieczność respektowania praw wszystkich stron postępowania.
Agnieszka Goduławska