artykuły: wypadek przy pracy
Zdarza się, że
pracownicy zgłaszają pracodawcy wypadek w drodze do pracy. Na ogół skutkuje to uznaniem
spóźnienia czy nieobecności pracownika w pracy za usprawiedliwioną. Pracodawcy
często nie mają jednak świadomości, że takie zgłoszenie wiąże się z dodatkowymi
obowiązkami. Zaniechanie w tym zakresie rodzi dla pracodawcy ryzyko wdania się
z pracownikiem w spór sądowy o ustalenie, że takie zdarzenie było wypadkiem w
drodze do pracy. Co zatem powinien zrobić pracodawca, żeby uchronić się od
takiego ryzyka?
więcej
Swego czasu duże
zainteresowanie w polskiej prasie wzbudził wyrok francuskiego sądu dotyczący
pracownika, który zmarł wskutek zawału serca podczas przygodnego seksu.
Kontrowersje dotyczyły uznania tego zdarzenia przez sąd za wypadek przy pracy z
uwagi na fakt, iż miało ono miejsce w czasie podróży służbowej pracownika. Sąd
uznał, iż pracownik podlega ochronie przez cały czas trwania podróży służbowej,
także podczas wykonywania normalnych czynności życiowych, do których należy
zaliczyć uprawianie seksu, podobnie jak branie prysznica czy spożywanie
posiłku. Czy w...
więcej
Dla
uznania zdarzenia za wypadek przy pracy konieczne jest stwierdzenie jego
związku z pracą. W tym zakresie poważnych wątpliwości nie budzi wypadek,
którego pracownik doznał przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Niekiedy
jednak zgłoszenie dotyczy wypadku, który wystąpił w okolicznościach
bezpośrednio niezwiązanych z wykonywaniem przez pracownika pracy, na przykład podczas
imprezy pracowniczej. Aby prawidłowo zakwalifikować taki wypadek niezbędne jest
ustalenie, czy dane zdarzenie pozostawało w związku z pracą.
więcej
Opierając się na
wewnętrznych regulacjach lub zapisach tzw. tarczy antykryzysowej, wielu
pracodawców zdecydowało się na polecenie pracownikom wykonywania pracy zdalnej.
Dotychczas pracodawcy rzadko korzystali z takiej formy wykonywania pracy, dlatego
też stanowi to dla nich poważne wyzwanie. Dotyczy to nie tylko organizacji
pracy zdalnej, ale także zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków jej
wykonywania w miejscu zamieszkania. Jedną z trudności, z którą pracodawcy
powinni się liczyć, jest doznanie wypadku przez pracownika wykonującego pracę
zdalną.
więcej
Wypadek w zakładzie pracy może być skutkiem różnego rodzaju okoliczności.
Prawidłowe ustalenie przyczyny wypadku jest istotne dlatego, że tylko zdarzenie
wywołane przyczyną zewnętrzną może być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.
Przyczynę zewnętrzną wypadku definiuje się bardzo szeroko. Może to być zarówno działanie maszyny lub narzędzia pracy, jak i zachowanie innego człowieka lub samego poszkodowanego. Źródłem wypadku przy pracy może być nawet potknięcie lub niefortunny odruch pracownika, który skutkował upadkiem i powstaniem urazu.
więcej
Zaistnienie wypadku w zakładzie pracy wiąże się dla pracodawcy z daleko
idącymi konsekwencjami. Trzeba wszcząć procedurę wypadkową, w trakcie której
zespół powypadkowy zbada okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie swoje
ustalenia uwzględni w protokole powypadkowym. O każdym śmiertelnym, ciężkim lub
zbiorowym wypadku trzeba też poinformować inspektora pracy i prokuratora. Inspektor
pracy może wszcząć kontrolę w zakładzie pracy, a prokurator – postępowanie
karne wyjaśniające przebieg wypadku.
więcej