Katarzyna Żukowska

Żukowska

Katarzyna Żukowska, adwokat, zajmuje się indywidualnym i zbiorowym prawem pracy. Ma doświadczenie w restrukturyzacjach zatrudnienia obejmujących transfery i zwolnienia pracowników. Doradza w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, w tym kadry menedżerskiej wyższego szczebla oraz pracowników chronionych. Zajmuje się także problematyką ochrony danych osobowych. Uczestniczy w badaniach prawnych spółek (due diligence).

W sytuacji gdy praca zdalna stała się nową normalnością zorganizowanie spotkania z pracownikiem, aby wręczyć mu dokumenty rozwiązujące jego umowę o pracę, może okazać się istotnie utrudnione.
więcej
27 października 2020
Od 16 lipca 2020 r. przedsiębiorcy przekazujący dane osobowe z Unii Europejskiej do USA, w tym dane osobowe pracowników, mają trudny orzech do zgryzienia. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej unieważnił bowiem decyzję w sprawie Privacy Shield, pozbawiając przedsiębiorców możliwości opierania transferów danych do USA na tej podstawie. Jednak wyrok Trybunału (tzw. Schrems II) może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorców przekazujących dane także do innych krajów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
więcej
26 października 2020
Przepisy RODO nakładają na niektóre podmioty obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych. W przypadku, gdy organizacja uzna, że taki obowiązek jej nie dotyczy, powinna to właściwie udokumentować.
więcej
Spowodowane koronawirusem zagrożenie dla zdrowia i życia na nowo otworzyło temat pracy zdalnej. Pracownicy, których rodzaj pracy na to pozwala, zaczęli oczekiwać, że pracodawcy umożliwią im wykonywanie pracy w sposób zdalny. Pracodawcy zresztą, po apelach władz i środowiska medycznego o pozostawanie w miarę możliwości w domu, w miarę powszechnie przychylili się do tych oczekiwań. Ostatecznie ustawodawca, aby przeciwdziałać COVID-19, na mocy specustawy obowiązującej od 8 marca 2020 r. wyposażył pracodawców w prawo polecenia pracownikom wykonywania przez czas...
więcej
25 listopada 2019
Od stycznia 2019 r. pracodawcy mają możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej. Przepisy prawa pracy nie definiują jednak pojęcia postaci elektronicznej. Pewnych wskazówek dostarczają przepisy Kodeksu pracy i rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej określające wymogi związane ze zmianą postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną.
więcej
25 listopada 2019
Zmiany do Kodeksu pracy obowiązujące od maja 2019 r. rozstrzygnęły dotychczasowe wątpliwości co do dopuszczalności pozyskiwania przez pracodawców zgody pracowników na przetwarzanie ich danych osobowych. Dotychczas sądy dość jednoznacznie wskazywały, że uznanie wyrażenia przez pracownika zgody na przetwarzanie jego danych osobowych za okoliczność legalizującą pobranie od pracownika innych danych osobowych niż wskazane w art. 221 Kodeksu pracy stanowiłoby naruszenie tego przepisu i obejście przepisów prawa (por. wyrok NSA z 1 grudnia 2009 r., I OSK 249/09, wyrok NSA...
więcej