Katarzyna Żukowska
Katarzyna Żukowska, adwokat, zajmuje się indywidualnym i zbiorowym prawem pracy. Ma doświadczenie w restrukturyzacjach zatrudnienia obejmujących transfery i zwolnienia pracowników. Doradza w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, w tym kadry menedżerskiej wyższego szczebla oraz pracowników chronionych. Zajmuje się także problematyką ochrony danych osobowych. Uczestniczy w badaniach prawnych spółek (due diligence).
W sytuacji gdy praca zdalna stała się nową normalnością zorganizowanie
spotkania z pracownikiem, aby wręczyć mu dokumenty rozwiązujące jego
umowę o pracę, może okazać się istotnie utrudnione.
więcej
Od 16 lipca 2020 r. przedsiębiorcy przekazujący dane osobowe z Unii Europejskiej do USA, w tym dane osobowe pracowników, mają trudny orzech do zgryzienia. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej unieważnił bowiem decyzję w sprawie Privacy Shield, pozbawiając przedsiębiorców możliwości opierania transferów danych do USA na tej podstawie. Jednak wyrok Trybunału (tzw. Schrems II) może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorców przekazujących dane także do innych krajów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
więcej
Przepisy RODO nakładają na niektóre podmioty
obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych. W przypadku, gdy organizacja
uzna, że taki obowiązek jej nie dotyczy, powinna to właściwie udokumentować.
więcej
Spowodowane koronawirusem zagrożenie dla zdrowia i życia na nowo
otworzyło temat pracy zdalnej. Pracownicy,
których rodzaj pracy na to pozwala, zaczęli oczekiwać, że pracodawcy umożliwią
im wykonywanie pracy w sposób zdalny. Pracodawcy zresztą, po apelach władz i
środowiska medycznego o pozostawanie w miarę możliwości w domu, w miarę
powszechnie przychylili się do tych oczekiwań.
Ostatecznie ustawodawca, aby przeciwdziałać COVID-19, na mocy specustawy obowiązującej od 8 marca 2020 r. wyposażył pracodawców w prawo polecenia pracownikom wykonywania przez czas...
więcej
Od stycznia 2019 r. pracodawcy mają możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej. Przepisy prawa pracy nie definiują jednak pojęcia postaci elektronicznej. Pewnych wskazówek dostarczają przepisy Kodeksu pracy i rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej określające wymogi związane ze zmianą postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną.
więcej
Zmiany
do Kodeksu pracy obowiązujące od maja 2019 r. rozstrzygnęły dotychczasowe
wątpliwości co do dopuszczalności pozyskiwania przez pracodawców zgody pracowników
na przetwarzanie ich danych osobowych.
Dotychczas sądy dość jednoznacznie wskazywały, że uznanie wyrażenia przez pracownika zgody na przetwarzanie jego danych osobowych za okoliczność legalizującą pobranie od pracownika innych danych osobowych niż wskazane w art. 221 Kodeksu pracy stanowiłoby naruszenie tego przepisu i obejście przepisów prawa (por. wyrok NSA z 1 grudnia 2009 r., I OSK 249/09, wyrok NSA...
więcej