artykuły

11 marca 2020
8 marca 2020 r. weszła w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (ustawa kryzysowa). Wprowadziła ona liczne przepisy, których celem jest określenie zasad i trybu zapobiegania oraz zwalczania zakażenia i rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2, oraz zadań organów administracji publicznej w tym zakresie.
więcej
3 marca 2020
Wypadek w zakładzie pracy może być skutkiem różnego rodzaju okoliczności. Prawidłowe ustalenie przyczyny wypadku jest istotne dlatego, że tylko zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną może być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy. Przyczynę zewnętrzną wypadku definiuje się bardzo szeroko. Może to być zarówno działanie maszyny lub narzędzia pracy, jak i zachowanie innego człowieka lub samego poszkodowanego. Źródłem wypadku przy pracy może być nawet potknięcie lub niefortunny odruch pracownika, który skutkował upadkiem i powstaniem urazu.
więcej
19 lutego 2020
Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt zmiany ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE. Projekt wdraża do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę w tym przedmiocie (2018/958). Ta z kolei stanowi uzupełnienie dyrektywy 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych. Termin na implementację upływa 30 lipca 2020 r. Zmiany mają ujednolicić zasady i kryteria regulowania dostępu do zawodów regulowanych dla osób z innych państw UE. W państwach członkowskich nie ma bowiem jasności, według jakich...
więcej
17 lutego 2020
Zaistnienie wypadku w zakładzie pracy wiąże się dla pracodawcy z daleko idącymi konsekwencjami. Trzeba wszcząć procedurę wypadkową, w trakcie której zespół powypadkowy zbada okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie swoje ustalenia uwzględni w protokole powypadkowym. O każdym śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku trzeba też poinformować inspektora pracy i prokuratora. Inspektor pracy może wszcząć kontrolę w zakładzie pracy, a prokurator – postępowanie karne wyjaśniające przebieg wypadku.
więcej
10 lutego 2020
Od rozpoczęcia stosowania RODO minęły już prawie dwa lata, jednak wielu pracodawców nadal nie jest świadomych, że w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych („ZFŚS”) wprowadzone zostały szczegółowe przepisy, które nakładają na nich liczne obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych na potrzeby przyznawania świadczeń z ZFŚS.
więcej
5 lutego 2020
Trwają konsultacje publiczne projektu zmian w ustawie o delegowaniu pracowników. Reguluje ona warunki zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP przez zagranicznego pracodawcę w celu tymczasowego świadczenia usług. Zmiany mają na celu implementację znowelizowanej dyrektywy unijnej w tym zakresie (2018/957). Nowelizacja zawiera kilka istotnych zmian dotyczących obowiązków, jakie musi spełnić zagraniczny pracodawca delegujący pracowników do Polski. Przede wszystkim rozszerza zakres minimalnych warunków zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP....
więcej