artykuły
Wypadek w zakładzie pracy może być skutkiem różnego rodzaju okoliczności.
Prawidłowe ustalenie przyczyny wypadku jest istotne dlatego, że tylko zdarzenie
wywołane przyczyną zewnętrzną może być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.
Przyczynę zewnętrzną wypadku definiuje się bardzo szeroko. Może to być zarówno działanie maszyny lub narzędzia pracy, jak i zachowanie innego człowieka lub samego poszkodowanego. Źródłem wypadku przy pracy może być nawet potknięcie lub niefortunny odruch pracownika, który skutkował upadkiem i powstaniem urazu.
więcej
Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt zmiany ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE. Projekt wdraża do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę w tym przedmiocie (2018/958). Ta z kolei stanowi uzupełnienie dyrektywy 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych. Termin na implementację upływa 30 lipca 2020 r. Zmiany mają ujednolicić zasady i kryteria regulowania dostępu do zawodów regulowanych dla osób z innych państw UE. W państwach członkowskich nie ma bowiem jasności, według jakich...
więcej
Zaistnienie wypadku w zakładzie pracy wiąże się dla pracodawcy z daleko
idącymi konsekwencjami. Trzeba wszcząć procedurę wypadkową, w trakcie której
zespół powypadkowy zbada okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie swoje
ustalenia uwzględni w protokole powypadkowym. O każdym śmiertelnym, ciężkim lub
zbiorowym wypadku trzeba też poinformować inspektora pracy i prokuratora. Inspektor
pracy może wszcząć kontrolę w zakładzie pracy, a prokurator – postępowanie
karne wyjaśniające przebieg wypadku.
więcej
Od rozpoczęcia stosowania RODO minęły już prawie dwa lata, jednak wielu pracodawców nadal nie jest świadomych, że w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych („ZFŚS”) wprowadzone zostały szczegółowe przepisy, które nakładają na nich liczne obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych na potrzeby przyznawania świadczeń z ZFŚS.
więcej
Trwają konsultacje publiczne
projektu zmian w ustawie o delegowaniu pracowników. Reguluje ona warunki
zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP przez zagranicznego
pracodawcę w celu tymczasowego świadczenia usług. Zmiany mają na celu
implementację znowelizowanej dyrektywy unijnej w tym zakresie (2018/957).
Nowelizacja zawiera kilka istotnych zmian dotyczących obowiązków, jakie musi spełnić zagraniczny pracodawca delegujący pracowników do Polski. Przede wszystkim rozszerza zakres minimalnych warunków zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP....
więcej
Przedsiębiorcy już dawno zauważyli, że przewagę nad konkurentami buduje się nie tylko wysokiej jakości produktami czy usługami, ale również poprzez zarządzanie satysfakcją klienta. Marketing szeptany jest dziś potężnym narzędziem budowania wizerunku marki, a sukces firmy coraz częściej jest zależny od ilości „lajków”, gwiazdek i innych wyrazów uznania klientów w mediach społecznościowych. Jedna opinia negatywna, odpowiednio często powtarzana i przekazywana dalej, może skutecznie zniweczyć długoletnie działania marketingowe i PR. Dlatego firmy dużą wagę...
więcej