flesze
W dniu 19 października 2020 r. do sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19, który w art. 16 zakłada między innymi wprowadzenie możliwości świadczenia pracy zdalnej przez osoby poddane obowiązkowej kwarantannie. Projektowana regulacja obejmuje swoim zakresem podmiotowym zarówno pracowników jak i osoby zatrudnione na innych podstawach. Praca zdalna w okresie kwarantanny miałaby być świadczona za zgodą pracodawcy albo zatrudniającego. Pracownikowi świadczącemu pracę w trakcie kwarantanny nie będzie przysługiwać wynagrodzenie chorobowe ani zasiłek chorobowy, lecz wynagrodzenie za pracę.
W dniu 16 września 2020 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Treść rozporządzenia pokrywa się z pierwszą oficjalną propozycją rządu zaprezentowaną pod koniec lipca. Tym samym minimalne wynagrodzenie za pracę w przyszłym roku wyniesie 2800 zł brutto (obecnie – 2600 zł brutto), a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto (obecnie 17 zł brutto).
Tekst rozporządzenia: https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000159601.pdf
Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19 rodzice i opiekunowie ponownie będą mogli skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego w okresie od 1 do 20 września 2020 r. Warunki otrzymania świadczenia pozostały niezmienione i będzie ono przysługiwać na zasadach określonych w art. 4 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Tekst rozporządzenia: https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000148901.pdf’
Objaśnienia MPiPS: https://www.gov.pl/web/rodzina/dodatkowy-zasilek-opiekunczy-odpowiadamy-na-najczesciej-zadawane-pytania
Dnia 20 sierpnia 2020 r. ogłoszona została ustawa z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw. Przepisy dotyczące delegowania pracowników, implementujące unijną dyrektywę 2018/957, wejdą w życie 4 września 2020 r.
Na mocy ww. ustawy wydłużony został również okres obowiązywania regulacji dotyczącej pracy zdalnej, która zgodnie z pierwotnym brzmieniem tarczy antykryzysowej miała tracić moc po 4 września 2020 r. Dzięki nowelizacji przepisy o pracy zdalnej będą obowiązywać przez okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu.
Ponadto ustawa zawiera korzystną regulację dla przedsiębiorców, którzy do 30 czerwca 2020 r. złożyli wniosek o zwolnienie ze składek ZUS w okresie marzec-maj 2020 r. i jednocześnie opłacili składki za ten okres lub posiadali nadpłatę, którą ZUS z urzędu zaliczał na poczet nieopłaconych składek. Na mocy przepisu szczególnego również w takich przypadkach przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze zwolnienia, a opłacone lub zaliczone z urzędu nienależnie opłacane składki będą podlegać zwrotowi na zasadach przewidzianych w art. 24 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Tekst ustawy: https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000142301.pdf
Dnia 11 sierpnia 2020 r. Główny Inspektor Pracy zapowiedział wzmożone kontrole PIP w 19 powiatach z największym przyrostem zakażeń COVID-19, w których zostały ostatnio wprowadzone dodatkowe obostrzenia sanitarne. Inspektorzy PIP mają w szczególności weryfikować, czy pracodawcy dokonali oceny ryzyka zawodowego związanego z możliwością zakażenia wirusem SARS-CoV-2 przy wykonywanych pracach oraz czy zastosowali odpowiednie środki profilaktyczne zapewniające zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników. Główny Inspektor Pracy poinformował także, że uchybienia stwierdzone przez PIP w ramach kontroli przeprowadzonych na terenie całego kraju w okresie od 15 marca do 31 lipca 2020 r. dotyczyły głównie braku aktualizacji oceny ryzyka zawodowego.
Szczegóły: https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/111810,inspektorzy-pracy-w-walce-z-koronawirusem.html