flesze: #wynagrodzenie
W Sejmie złożono poselski projekt nowelizacji Kodeksu pracy, którego celem jest zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń. Zaproponowane rozwiązania bazują na unijnej dyrektywie 2023/970, o której pisaliśmy tutaj.
Projekt ustanawia ogólną zasadę jawności wynagrodzeń podczas trwania stosunku pracy, a także przed jego nawiązaniem.
Zgodnie z pojawiającymi się informacjami już na obecnie trwającym posiedzeniu Sejmu posłowie koalicji rządzącej mają wnieść projekt ustawy obligujący pracodawców do publikowania widełek wysokości wynagrodzenia w każdym ogłoszeniu o pracę. Wymóg ten miałby obowiązywać zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
29 lipca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że reguła, zgodnie z którą pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą otrzymać wynagrodzenie za nadgodziny wyłącznie za pracę wykonywaną przez nich ponad normę czasu pracy obowiązującą pracowników pełnoetatowych, stanowi przejaw nierównego traktowania pracowników niepełnoetatowych, które – jeśli nie jest uzasadnione obiektywnymi powodami – może być sprzeczne z prawem UE (sygn. C-184/22 i C-185/22).
6 czerwca 2023 r. weszła w życie unijna dyrektywa w sprawie przejrzystości wynagrodzeń. Państwa członkowskie UE mają czas do 7 czerwca 2026 r. na wdrożenie jej przepisów do prawa krajowego.
Przepisy dyrektywy mają na celu egzekwowanie równości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn w państwach członkowskich i zapobieganie różnicom w wynagrodzeniach.
Najważniejsze obowiązki pracodawcy wynikające z dyrektywy to:
- obowiązek informowania kandydatów do pracy o początkowym poziomie wynagrodzenia lub przedziale wynagrodzenia przewidzianego w odniesieniu do danego stanowiska, opartego na obiektywnych i neutralnych pod względem płci kryteriach;
- obowiązek raportowania różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn przez przedsiębiorstwa (publiczne i prywatne) zatrudniające co najmniej 100 pracowników.
W związku z dyrektywą pracodawcy będą musieli dokonać przeglądu procesu rekrutacji, opisów stanowisk oraz polityki wynagradzania pod kątem neutralnych pod względem płci kryteriów wynagradzania.
Pracownicy zyskają natomiast prawo do informacji o średnim poziomie wynagrodzeń pracowników wykonujących pracę o takiej samej wartości.
W dniu 16 września 2020 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Treść rozporządzenia pokrywa się z pierwszą oficjalną propozycją rządu zaprezentowaną pod koniec lipca. Tym samym minimalne wynagrodzenie za pracę w przyszłym roku wyniesie 2800 zł brutto (obecnie – 2600 zł brutto), a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto (obecnie 17 zł brutto).
Tekst rozporządzenia: https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000159601.pdf
W dniu 28 lipca 2020 r. rząd przyjął propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Propozycja zakłada, że minimalne wynagrodzenie za pracę w przyszłym roku będzie wynosić 2800 zł brutto (obecnie – 2600 zł brutto), a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto (obecnie 17 zł brutto).
Powyższa propozycja będzie teraz przedmiotem dyskusji w ramach Rady Dialogu Społecznego, a zatem ostateczna wysokość wynagrodzenia minimalnego w 2021 r. może różnić się od kwot zaproponowanych przez rząd.