flesze: #wynagrodzenie
11 lipca zakończyły się negocjacje płacowe w Radzie Dialogu Społecznego, jednak nie przyniosły one porozumienia między rządem, związkami zawodowymi a pracodawcami. W związku z tym to Rada Ministrów samodzielnie podejmie decyzje dotyczące wysokości płacy minimalnej w 2026 roku.
W minioną środę 28 maja Senat przyjął z poprawkami ustawę „Jasne zarobki”, która ma wprowadzić mechanizmy przejrzystości wynagrodzeń na etapie rekrutacji. Dziś – 4 czerwca – senackie poprawki pozytywnie oceniła sejmowa Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach.
Już na kolejnym posiedzeniu Sejmu (na początku maja) ma odbyć się drugie czytanie poselskiego projektu ustawy „Jasne zarobki”, o którego pierwotnej wersji pisaliśmy na naszym portalu. W kwietniu sejmowa podkomisja przyjęła nową, okrojoną wersję tego projektu, która powstała w porozumieniu z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
W Sejmie złożono poselski projekt nowelizacji Kodeksu pracy, którego celem jest zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń. Zaproponowane rozwiązania bazują na unijnej dyrektywie 2023/970, o której pisaliśmy tutaj.
Projekt ustanawia ogólną zasadę jawności wynagrodzeń podczas trwania stosunku pracy, a także przed jego nawiązaniem.
Zgodnie z pojawiającymi się informacjami już na obecnie trwającym posiedzeniu Sejmu posłowie koalicji rządzącej mają wnieść projekt ustawy obligujący pracodawców do publikowania widełek wysokości wynagrodzenia w każdym ogłoszeniu o pracę. Wymóg ten miałby obowiązywać zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
29 lipca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że reguła, zgodnie z którą pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą otrzymać wynagrodzenie za nadgodziny wyłącznie za pracę wykonywaną przez nich ponad normę czasu pracy obowiązującą pracowników pełnoetatowych, stanowi przejaw nierównego traktowania pracowników niepełnoetatowych, które – jeśli nie jest uzasadnione obiektywnymi powodami – może być sprzeczne z prawem UE (sygn. C-184/22 i C-185/22).