flesze
W dniu 28 lipca 2020 r. rząd przyjął propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Propozycja zakłada, że minimalne wynagrodzenie za pracę w przyszłym roku będzie wynosić 2800 zł brutto (obecnie – 2600 zł brutto), a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto (obecnie 17 zł brutto).
Powyższa propozycja będzie teraz przedmiotem dyskusji w ramach Rady Dialogu Społecznego, a zatem ostateczna wysokość wynagrodzenia minimalnego w 2021 r. może różnić się od kwot zaproponowanych przez rząd.
Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Rozwoju opracowały wytyczne dotyczące organizacji pracy biurowej w warunkach epidemii koronawirusa.
Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracowników biurowych, minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń wśród pracowników i osób współpracujących, ograniczenie liczby kontaktów wśród osób przebywających w biurze oraz dostosowanie biur do kolejnego etapu stanu epidemicznego.
W Sejmie trwają prace nad tarczą 4.0 w ramach projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W obecnym kształcie projekt zawiera szereg propozycji zmian w zakresie prawa pracy motywowanych wprowadzeniem stanu epidemii.
W związku z przywracaniem funkcjonowania coraz większej liczby zakładów pracy Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała broszurę „Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia osób pracujących w czasie epidemii COVID-19”. Zawiera ona szczegółowe wytyczne dla pracodawców oraz listę kontrolną działań, jakie należy podjąć w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Wytyczne zawierają ogólne informacje o środkach profilaktycznych, które należy stosować w czasie epidemii, w tym informacje w zakresie:
- opracowania planu działania, mającego na celu ochronę zdrowia pracowników w czasie trwania epidemii,
- środków, po które może sięgnąć pracodawca w celu ograniczenia ryzyka zachorowania w miejscu pracy,
- sposobów ograniczania obciążeń psychospołecznych spowodowanych epidemią,
- komunikacji w kwestiach, związanych z wdrażaniem środków, ograniczających ryzyko zarażenia w miejscu pracy,
- postępowania w przypadku podejrzenia zachorowania na COVID-19.
Ponadto, broszura uzupełniona jest o listę kontrolną, na którą składa się 55 pytań dotyczących realizacji ww. środków i reguł postępowania. Ułatwia ona ocenę zgodności stosowanych w zakładzie pracy środków prewencyjnych z wytycznymi.
Broszura jest dostępna tutaj.